Skip to content
blog stress loos los 21 2 2018


Van stress los

Deze week heb ik een poll uitgezet op mijn Facebook pagina: Welke titel spreekt je het meest aan? ‘Stress als kans’ of ‘stress als signaal’. Al heel wat jaren merk ik dat ‘stress’ mij niet loslaat als thema. Het resoneert in heel mijn lijf. Niet alleen omdat ik stress nodig heb om optimaal te kunnen presteren, of hoe het mij helpt mijn balans te vinden en te houden. Maar ook omdat ik het afgelopen jaar als zelfstandig ondernemer heb ervaren dat er nog steeds een negatief sentiment rondom (werk)stress hangt. We zoeken liever met z’n allen naar geluk. Maar wat is geluk?

“There is no way to happiness. Happiness is the way. “
   ~Boeddha 

Stress sneller leren loslaten heeft alles te maken met het vrijmaken van energie. Stress is niets meer dan een vorm van spanning die in ons lichaam optreedt als reactie op externe prikkels. En als deze langdurig aanhoudt kan stress ongezond worden. Je lichaam geeft fysiologische reacties. Alleen luisteren we daar vaak niet naar. En dan is het mogelijke eindstation een burn-out. Hoe hoger je energieniveau, hoe makkelijker de dingen je afgaan. Denk maar eens aan een moment waarop je in een flow zit. Alles lijkt vanzelf te gaan. Het omgekeerde geldt echter ook.

Dit ervaar ik als ik maandag dit blog begin te schrijven. Afgelopen weekend heb ik mijn lichaam niet juist gevoed. Het ‘verkeerde’ eten geeft mij buikpijn, zuur branden en een erg vervelende hoofdpijn. “Waarom eet je het dan?”, hoor ik je denken. Zo wil ik mijn lichaam trainen in meer flexibiliteit. Als ik een keer ongezonder eet omdat ik op vakantie ben of in een andere omgeving, dat mijn lichaam niet direct van slag is. Inmiddels kan ik zonder problemen een kroketje of paar bitterballen eten. Niet echt gezond, maar af en toe best lekker toch? Drie dagen achter elkaar ‘verkeerde’ voeding (in mijn geval tarwe, ik behoor tot de paar procent die daar écht last van heeft) is te veel gevraagd.

We kunnen stress sneller loslaten door onder andere het verhogen van onze flexibiliteit. Hieronder vind je een aantal effectieve strategieën.

Luister naar je lichaam
De manier waarop je met je emoties omgaat bepaalt de kwaliteit van je leven. Of het nu gaat om de uitvoering van je baan, de manier waarop je in een relatie zit of hoe je normaal gesproken dingen doet. Je lichaam is een schatkist. Het biedt een ‘geheime’ toegang tot nieuwe ontdekkingen, vergeten verhalen en (onverwerkte) emoties. Het lichaam vormt de basis van waaruit je contact legt. Het lichaam liegt nooit! Je brein daarentegen vertelt je niets nieuws. Het rationele brein geeft betekenis aan onze emoties (het emotionele brein). Hoe meer stress, hoe minder het rationele brein in staat is de emoties te vertalen.  En hoe meer je brein je meeneemt in tal van irrationele gedachten die alleen maar gebaseerd zijn op ervaringen of kennis uit het verleden. De toekomst kun je niet voorspellen. Contact met jezelf is dus vooral een kwestie van naar je hart luisteren en zodoende je mentale conditie trainen.

Flexibiliteit verhogen
Flexibiliteit kun je op drie verschillende manieren trainen: 1. Cognitieve flexibiliteit. Hoe snel ben je in staat je emoties weer in balans te brengen? Hiervoor is inzicht en bewustwording nodig in je eigen gedragspatronen. Je eigen overlevingsstrategieën. 2. Metabolische flexibiliteit Dit heeft alles te maken met je bloedsuikerspiegel. Als je metabool heel flexibel bent dan kun je je bloedsuikerspiegel snel laten dalen. Je hebt minder trek en minder behoefte aan snelle koolhydraten of suikers zoals bijv. brood, koekjes, snoep etc. 3. Lichamelijke flexibiliteit (vakterm: cardio vasculaire flexibiliteit) Hoe snel gaat je hart na een intervaltraining of een koude douche weer naar een voor jou normale hartslag?

Je lichaam juist voeden
Voeding versterkt je weerbaarheid. Eet je voldoende groente en fruit? Of eiwitten? Vrouwen hebben vaak een behoorlijk tekort aan eiwitten. We hebben per dag 1 gram per kilogram lichaamsgewicht nodig. In een ei zit ongeveer 10 gram. Dus reken maar uit. En wist je dat mannen maar liefst een kilo groente en fruit per dag nodig hebben en vrouwen maar liefst 750 gram? Meer hierover op poweracademy. Bij deze academy heb ik een intensief trainingsprogramma gevolgd over de werking van stress en voeding en onze hormoonhuishouding. Meer daarover lees je in mijn blog durf te leven.

Ga eens voor jezelf na. Hoe flexibel ben je?  

o   Hoe snel kun je iets loslaten?
     Alles wat je vasthoudt is energie die vast gaat zitten en niet voluit stroomt.
o   Hoe snel ben je weer emotioneel in balans nadat je boos of verdrietig bent?
     Blijf je emoties vasthouden of kan je makkelijk vergeven?
o   Hoe snel kun je actie ondernemen op basis wat jij echt belangrijk vindt?
     Kom je makkelijk in actie of stel je vaak uit?
o   Hoe snel past je bloedsuikerspiegel zich aan nadat je hebt gegeten?
     Heb je snel weer trek of kun je makkelijk toe met drie maaltijden per dag?
o   Hoe snel komt je lichaam tot rust na fysieke inspanning of een koude douche?
     Wanneer is je ademhaling weer voor jou normaal?

Tot slot
Stress kan ons iets leren. Ik geloof dat stress ons dichterbij ons DNA brengt: onze unieke kracht. Door stress sneller los te laten kun je makkelijker met alle prikkels en keuzes omgaan die er vandaag de dag op je afkomen. Je denken, voelen en handelen kun je hierdoor beter op elkaar afstemmen. Dit zijn basisvoorwaarden voor gezondheid, geluk én succes. Daarom zie ik stress als kans! Het is een eindeloze energiebron!

Wat ik doe? Ik begeleid en coach mensen individueel en in teamverband en spreek graag over stress als kans.

Als je denkt dat de inhoud van dit blog ook voor anderen binnen je netwerk interessant kan zijn, geef dan een duimpje omhoog of deel het bericht via social media. Voor jou een kleine stap, voor mij een groots effect. Wil je reageren? Graag! Laat dan je reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Scroll To Top